adverts

Friday, February 11, 2011

Movie Review: Tekken

"So who taught you how to fight?" -"My mother."

ok lama dah aku tak update blog.. so for now aku akan update blog dengan review beberapa movie yang aku baru lepas tengok..movie kali ni aku nak review pasal filem Tekken..yahh I know movie tu dah lama..tapi aku baru tengok semalam and movie ni ade something yang aku perlu bagi review...




Now cube bagi aku beberapa senarai movie yang diangkat dari game bergenre Fighting ke filem and dari senarai tu cuba bagi aku cite mana yang betul2 bleh dikatakan decent? I can assure you there's none... none..yileekkk..

most of them samaada jalan cerita hampeh(selalunya ni sebab dia)... atau jalan cerita dah ade tapi action kurang atau lawan2 kurang contohnya dragonball evolution..macam cilaker jer citer dia...tendang tumbuk sikit2..pastu bagi Abugid terus kiok...main game dia pon aku rasa lagi lama dari movie tu sendiri...

Ok now lets talk about Tekken. Sumpah cakap aku ni not a big fan of Fighting games. Kalau ada pon aku ni just peminat setia title sedia lama macam Mortal Kombat ngan Street Fighter. Lain2 tu aku tak brape sangat. And bila diorang nak buat movie Tekken ni aku memang sepatah haram taktau ape2 pasal watak2 citer ni..aku ingat pon sorang dua je macam Jin Kazama ngan Yoshimitsu. ok jalan cerita Tekken ni memang tak berapa nak menarik sangat sebab memang solely cerita pasal pertandingan Tekken atau englishnya disebut Iron Fist. Typical movie pasal game Fighting mesti pasal karakter join pertandingan lawan2 macam original dulu Mortal Kombat buat tournament kat pulau terpencil dengan konsep nak pilih sape lawan sape yang berterabur.. then, ade jugak Dead or Alive...jugak konsep sama... masuk tournament pastu lawan2(which the movie is suck and almost forgettable). Konsep ni bukannya tak best tapi cuba la buat kemas sikit..macam Mortal Kombat tu storyline dia ok sikit sebab tu gua boleh ingat cerita dia sampai skarang walaupon movie tu buat taun 95 dulu.. Macam Dragonball ngan Street Fighter pon ada jalan cerita tu sebab agak hampeh sikit cite Dragonball..tumbuk terajang sikit pastu buat abugid terus abih....wtf???

ok balik ke filem Tekken ni,kisah dia pasal mamat bernama Jin Kazama yang tinggal ngan mak dia dekat kawasan setinggan di Tekken City dipanggil Anvil(ala2 slumdog punya slums la ni).cerita starting ntah pape2 Jin Kazama pi curik barang ntah ape( pastu tak diterangkan pon ape penting barang yang die curik tu).. then,time tu ade la lebih kurang cam polis kepunyaan antagonis yang pi carik mamat Jin tu last2 jumpe mak dia..mak dia tanak ngaku so diorang pi bunuh mak dia...lepas tu ade la flashback yang Jin ni dilatih oleh mak dia dalam martial art so baru la tau camne Jin ni terer lawan-lawan... so Jin ni nak avenge kematian mak dia so join la tournament Tekken ni melalui konsep ala-ala playoff dimana Jin lawan mamat mane ntah then menang so jadi lah wakil kepada slums( People's Choice) ke pertandingan Tekken. so fighter lain semuanya ade sponsor mostly sponsor dari 8 buah company ala2 mega yang menguasai dunia masa tu. so nama pon People's Choice.. mesti la hero dapat ramai sokongan ye dak.. so bermulalah kisah Jin Kazama dalam pertandingan Tekken tu..aku malas nak cerita lebih nak tau kesudahan cerita kene la tengok sendiri.. kat bawah ni aku tulis review ringkas pasal movie ni..enjoy

Why this movie is a must watch;
-REAL FIGHTS!!! yeahhh.. berpuluh-puluh movie cenggini yang dikeluarkan tapi kebanyakannya semua hampeh..tapi Tekken ni lain..babak lawan dia memang real,brutal dan memang best. banyak aksi lawan2 tapi rasanya kalau extend sikit cerita ni mesti ok..baru la puas tengok

-nice costume. ok kebanyakan costume diorang pakai memang cun la..almost sebijik real walaupon tak berapa nak sejibik cam dalam game..tapi puas ati beb..muahaha

-Cary-Hiroyuki Tagawa..korang mesti tak kenal sape mamat ni kan..tapi kalau sape peminat cerita Mortal Kombat, mamat ni adalah pelakon yang memainkan watak orang jahat iaitu Shang Tsung..bagi aku itu cool!!!

ape yang foul pasal movie ni;
-Tekken menyambung legasi movie2 terdahulu dimana jalan ceritanya hampeh..jalan cerita tak kuat..storyline kurang menarik, and really not an Oscar stuffs..

-carta perlawanan mengelirukan dan tonggang terbalik. ok aku paham schedule Jin Kazama sorang je.. yang lain walaupon tak ditunjukkan tapi aku tak paham camne bleh hilang gitu je..contohnya Raven..lepas lawan suku akhir pastu dah tak lawan lagi dah? automatik lost ke ape? Christie Monteiro pulak cuma sekali je dapat tengok dia lawan iaitu lawan Nina Williams.. jammed.. Nina Williams kalah camtu jer..punyerlah watak kesukaan ramai boleh kalah senang2.. lepas lawan Nina Williams orang expect Christie mestila pi semi atau quarter...tapi tak ditunjukkan dia lawan sapa and tetibe final dah orang lain yang lawan??? apehal? nak buat movie konsep tournament pon tunjuk la betul2 ni bersepah peginyer..

-ok all the girls in this movie are dammmnnn hot!! tapi sex scenes untuk ape??? ko buat filem pasal fighting tapi masuk elemen sex..nak buat ape?? nak entertain viewer lelaki?? oii orang jantan kalau nak tengok sex scene dia pi tengok movie satu kaler terus laa...bila orang nak tengok movie pasal lawan-lawan..orang expect nak tengok pasal lawan-lawan je laaaa!!!!

ok kalau nak baca lagi review banyak2.. boleh pi tengok je kat IMDB...Here and There rates Tekken the Movie a solid 5 out of 10.... nasib baik fight scene kau realistic..tu je yang gua puas ati...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...