adverts

Sunday, February 20, 2011

Pengaruh fikrah bapak gua yang mempengaruhi fikrah gua...

I follow the Moskva,Down to Gorky Park,Listening to the wind of change....-Scorpions

Mengenali bapak gua yang di zaman mudanya seorang mat poseur, gua turut tak terkecuali dipengaruh oleh dakyah dan fikrah beliau yang dulu2 keje layan lagu trash,lagu elektronik,dan lagu pakai tamborin. Bapak gua melalui zaman2 evolusi muzik dari 60an sampailah ke zaman anak dia yang keje layan Linkin Park, Muse sampailah Carburetor Dung dan Tapau.oh ye Tapau tu bukan nama group muzik ye sedara2. di zaman mudanya dia seorang yang suka layan lagu alleycat dan lagu Awang Trasher time maghrib2 lepas tu kene sebat dengan atok gua. bila dia besar die keje ngan Guthrie dimana pengaruh omputih sangat kuat kepada beliau sampai kalau karaoke pon layan lagu cliff richard,men at work dan paling tak tahan sekali nyanyi lagu Modern Talking.


Modern Talking- sooo gei..


di waktu gua kecik, bapak gua suka pengaruh gua dengan muzik elektronika dan rock separa trasher nih. Gua pulak kecik2 dulu tak berapa ngam dengan lagu2 macam ni sebab gua kecik2 layan lagu senario dan raihan(betapa noobnye gua waktu tu).tapi last2 gua terpengaruh gak.lama2 gua pon hari2 layan lagu Dire Strait-Money for Nothing pastu kalau pi restoran jumpa jukebox mintak bapak gua mainkan lagu Scorpions-Wind Of Change. Bila gua da besar ni tetibe gua rasa semua tu cool. Cool sebab gua rasa tak ramai orang layan benda2 tu semua.. member2 seangkatan gua diwaktu kecilnya samaada tak disumbatkan fikrah diorang ngan lagu2 Tomok, mesti lagu2 siti nureskimau,siti nordiana,siti sifir dan paling tahap maut lagu2 Scoin,Spring,Slam,Spin,Spoon,Senduk,Selimut,Sepoket,Senggugut dan macam-macam Se lagi.

Panggillah gua sandarkan pada kenangan. Tapi antara banyak2 benda yang gua layan sampai sekarang akibat pengaruh bapak gua adalah dua nih. Dua rock band yang sangat otai dan sangat cool di zaman dulu sampai zaman skang..all hails to these duo!!


Scorpions


sape yang ngaku dia mat rock tapi tak minat langsung Scorpions, gua boleh cop dia bukan mat rock sejati. Scorpions ni syarat wajib kalau lu nak jadi Mat Rock.. kalau nak jadi Poseur mat rock pon sekurang-kurangnya kene letak Scorpions sebagai senarai feveret band. Bapak gua dulu memang kaki Scorpions. tu semua hasil dia join band sekolah waktu muda2 dulu. Gua time kecik2 dulu selalu bersiul lagu wind of change. setakat ni tu la satu-satunya lagu yang gua tau kalau nak nyanyi mesti kene siul dulu..pastu kalau pi karaoke, sound effect untuk siul dimutekan sebab nak suruh penyanyi tu siul sendiri..maka kelaut la perginya bila bersiul irama lagu oh fatimah.. kat Malaysia ni lagu Wind Of Change tu rare dan kalau kuar radio pon balik2 lagu Still Loving You ngan Rock You Like a Hurricane... ahh bosan.


Pink Floyd


Kelmarin masa gua kerja pastu buat editing untuk channel I-Concert,pepagi buta telinga gua tertangkap lagu Mother. pehh serta merta pagi gua ceria dan segar bila dapat layan konsert Pink Floyd The Wall Live in Berlin.. gua rasa macam gila isim pepagi tu melihat konsert diorang yang pelik macam hape ntah dengan orang terbang sana sini..pastu video klip yang nampak sifat anarchism dan anti establishment(ape bende aku merepek ni sialll??). Pink Floyd bagi gua memang cool. tak caya pi youtube layan Another Brick in The Wall. Lagi satu sebab kenapa gua rasa Pink Floyd cool sebab lagu Another Brick in The Wall ni menekankan sifat anti-education di sekolah sekolah dan usaha guru yang cuba menukarkan murid-murid menjadi patung yang mengikut kata telunjuk kaum pemerintah. Ok mungkin gua fan poseur sebab tau lagu Another Brick in The Wall jer..tapi ade gua kesah?? umo gua 5 taun gua dah tengok Another Brick in The Wall punya movie..haha korang hadoo??

2 comments:

Anonymous said...

ai pun dengar lagu another brick in the wall tu...
hey teacher leave us kids alone...camtu kut lirik dia...

PELAUNG PULAU said...

yeahh... another brick in the wall was oh-some!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...