adverts

Tuesday, May 1, 2012

Selamat Hari Memburuh....


Capitalism.So pity of you,capitalism....




1 haribulan Mei 2011.... secara zahiriahnya ia hari yang digelar hari pekerja... hari untuk semua pekerja cuti..sapa-sapa yang kerja telah dibagi cuti pada hari ini dan kalau bos suh kerja, kau boleh report kat polis suh tangkap bos kau... tapi itu zahiriah.... bagi aku plak. hari ni aku kene kerja..ye keje. Dah dekat lebih setaun aku menapakkan diri kat Cyberjaya ni dan bekerja di sebuah syarikat konglomerat kapitalis borjois yang tidak akan aku sebutkan namanya disini . Tapi tak kesah la..borjois ke kapitalis ke ape lancau sume, janji aku dapat kerja. Sebusuk-busuk mana pon company kau tu, tu la tempat kau carik rezeki ye dok? even pengemis yang mengemis pon takkan ludah tempat dia mengemis..

Jadi hari pekerja ni untuk sapa sebenarnya? untuk buruh? untuk pekerja? secara generalnya, hari pekerja ni untuk semua orang yang menggunakan kudrat tenaga lalu mendapat ganjaran di hujung bulan kalendar Gregorian. Tapi sayangnya dalam dunia yang serba moden dan serba laju ni, istilah pekerja tu dah tak boleh di generalisekan sama rata. Sebab bagi aku tak semua orang kerja dengan gembira, tak semua orang gembira dengan kerja diorang, dan yang paling teruk ada orang makin menderita dengan kerja diorang. Sebab tu dalam dunia ni pekerja dan buruh tu sendiri ade kelas dan kasta berbeza-beza. Kalau dulu boleh la cakap kasta pekerja ada orang bawahan dan bos je. Tapi sekarang ni ade orang bawahan,orang bawahan orang bawahan,orang bawahan bos, pekerja normal, bos dan last sekali bos segala bos. Istimewanya hari pekerja ni diraikan oleh golongan yang terawal aku sebut tu. So melihatkan title entry aku kat atas tu, ada banyak kelas-kelas pekerja ni sebenarnya dan semuanya melibatkan tuntutan kehidupan zaman sekarang yang semuanya lebih materialistik.

Yang pertama ialah golongan Pekerja normal. istilah pekerja tu memanglah general. Tapi percayalah, golongan pekerja ni ialah golongan paling gembira dengan kehidupan diorang..semuanya serba senang. Bangun pagi, pi kerja,buat kerja,petang balik,malam tengok tv, lepas tu tido.ujung bulan gaji jalan.. Selalunya golongan bos-bos je yang senang hati macam ni. golongan marhaen pon ramai jugak yang macam ni. Bagi diorang life is simple. cukup makan, cukup pakai, itu dah cukup. tiada tuntutan lain yang membebankan, tiada tuntutan nak beli keta besar, rumah besar, bini nafsu besar,mak mentua nafsu besar, adik beradik nafsu besar, life is simple. tapi kalau tengok kat area bandar-bandar ni memang susah kau nak jumpa golongan-golongan macam ni. tak caya boleh pi buat bancian.. dan percayalah....

Yang kedua gua sebut kat atas tu ialah golongan buruh. Buruh ni kalau biasa dengar memang kenal sangat..orang kerja buruh macam buruh kontrak la gitu kan? agaknye laa. Tapi bagi aku, buruh ni ialah pekerja paling unggul kat muka bumi. Sebab apa? buruh ni menggunakan kudrat empat kerat untuk bekerja. dapat gaji bulan-bula pon atas titik peluh sendiri (and not literally "titik peluh sendiri") dan bukannya hasil makan rasuah, atau pon yang paling gua tak bleh blah yang jenis melabon lepas tu dapat duit. cis..contohnya yang gua paling tak boleh blah ialah pakar motivasi..cisss..melabon keluar air liur lepas tu dapat duit... Buruh ni tak kire la lu buruh ape. buruh kontrak indon ka, petani ka, pekerja ladang ka, penoreh getah ka,... oh yes, diorang juga adalah buruh.. memburuh untuk beberapa keping kertas yang bernama duit. Tu sebab despite gua tak suka mamat mamat indon yang bersidai kat KL tu, tapi gua still respek hasil rezeki diorang memburuh kecuali sorang dua yang makan tepi dengan menjadi penyangak.. tu memang cilake macam setan Manchester United..

Yang ketiga ni paling penting gua nak sebut. sebab apa? sebab kat Malaysia ni especially Kuala Lumpur kebanyakan dari kita sudah menjadi Hamba Sistem. apa tu Hamba Sistem?? hamba sistem ni ialah pekerja yang hidup dia statik macam robot dan takde dinamik. Bangun pepagi pegi keje,yang naik kereta sangkut dalam traffic jam yang naik komuter dan LRT kene bersesak, berselit dengan orang ramai. Kadang-kadang tu bergesel dengan bukan muhrim. Sampai ofis makan sarapan,tengahari makan lagi, petang balik, bersesak lagi ,malam lepas mandi, lepas sembahyang, makan malam dan tengok tv, kalau yang dah kahwin tu pulak,kalau larat terus bersenggama..kalau tak larat, sorang pandang kiri sorang pandang kanan. Dia dah tak jadi pekerja..dia dah jadi macam hamba sebab melakukan benda yang disuruh dan diprogram dalam sistem, tidak boleh berubah sedikit. Kerja pon tak seronok dah takda flair sebab kerja takde cabaran.

Dan paling teruk sekali gua rasa gua ni pon dah termasuk dalam golongan Hamba Sistem.. ya kawan-kawanku ..sedarlah, kita semua ni Hamba Sistem.. bangun pegi kerja pukul 8, kalau datang lambat, supervisor marah, lepas tu pi stationn masing-masing buat editing. Balik pukul 8 seterusnya. Balik-balik dah letih. Kalau yang kawin tu, nak buat tuntutan biologi pon malas lalu terus tidur untuk kerja semula 12 jam kemudian. kerja 4 hari berturut lepas tu cuti 2 hari, takde cuti extra, dan yang paling teruk ada yang dah jadi workaholic, tak cukup kerja 4 hari berturut-turut pastu ada pulak yang tambah kerja sehari dua nak OT, kumpul duit, nak kawen, nak beli kereta,nak tunang, nak bagi mak ayah, nak bayar hutang, nak blanja member, nak blanja awek/pakwe. In the end tak ke macam robot nampaknya kita ni? bekerja mengikut sistem ditetapkan... ahh aku letih.......

Dan yang terakhir ialah kasta pekerja yang tiada tolok bandingnya. Penganut agama kertas. Ya ni definisi baru yang gua dapat dari blog TTGB.. penganut agama kertas ni terbahagi kepada dua jenis manusia.. pertama,secara simple nya bleh la aku katakan jenis workaholic macam member aku kat atas tu. tak cukup kerja 4 hari..nak tambah lagi OT sehari dua. So workaholic ni metaphore dia macam penganut agama kertas.. dia dah takda life lain selain kerja..kerja..kerja.. takda masa nak cuti, takda masa nak beraya, takde masa nak berdating, takde masa nak melepak dengan kawan-kawan, senang cite dalam life dia cuma ada W.O.R.K..Gua pernah kene tegur ngan member gua yang cakap gua ni dah jadi workaholic. Gua tak perasan pon memula tapi rasanya gua pon dah jadi macam ni. Kurang masa nak berehat...nasib baik tak jadi penganut agama kertas.. Anyway ni takpe lagi.. ni kira macam buruh jugak. Golongan penganut agama kertas yang paling tahap mahai ialah yang mempergunakan orang lain untuk duit. Contohnya rasuah nak dapatkan projek, mengorat bos, kipas bos, khianat kawan sekerja, pedajal orang lain, bomoh orang lain. Ini memang betul penganut agama kertas. Gua pernah tanya kat Nami pasal pendapat dia tentang sistem KPI.. KPI ni kat tempat kerja gua memula dulu kecoh jugak sebab banyak benda yang orang tak puas ati. So gua pon antara yang tak puas ati so gua tanya la kat Nami.. jawapan Nami lebih kurang camni "Sesiapa yang menganut agama kertas, dia lah yang mendapat kelebihannya".. nampak kasar kan? tapi hakikat ni memang berlaku dalam dunia sekarang ni dimana orang pijak orang untuk naik ke atas. Bila dah mata dan kepala pon nampak logo dolar. apa je yang tak boleh?

So sekian lah gua melabon pasal hari pekerja ni. kepada semua buruh-buruh, marhaen-marhaen, golongan pekerja, gua ucapkan Selamat Hari KITA.. gua tau ni lah hari yang paling tak disukai oleh golongan2 kapitalis borjois keparat yang sentiasa menghisap darah umat pekerja..siang malam asik nak duit. ptuiii..

2 comments:

Unknown said...

gua parttime blogger, so hari pekerja tuk gua gak! hehehe

Anonymous said...

so??apo kesimpulan eh??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...