adverts

Friday, July 10, 2009

dari Engineer ke Programmer....


hari demi hari aku menghadapi life aku dgn bermacam ragam..ade yg seronok ade yg tidak..aku renung balik kehidupan aku 20 taun ni, banyak yg lain dari ape yg aku jangka. perjalanan seni aku bermula pas aku dapat 2A,3B,3C time PMR..time tu takde harapan le nak gi poli ke mrsm ke sbb math ngan sains aku C..dasar kerajaan yg ntahapaapa tu pon cam tanak kasi je aku gi skolah yg best menyebabkan aku menghabiskan sisa 2 taun skolah aku kat SMK Seri Pagi..2 taun yg buat aku mule kenal erti remaja..,masuk form 4 aku masuk kelas sains..bukan sbb aku minat sains.tapi sebab ikut member....nak masuk kelas sastera kang takde member...maka join la aku ngan bebudak yg bakal nan hado tu..ishh tanak aku...time spm pon result aku flying colors..bukan cemerlang..tapi mmg berkaler-kaler..maunye tak..macam-macam adaa...dari A ke G...1 sampai 9..pastu aku pon taktau nak gi mane..nak gi rusia jadi doktor mmg tak laa.ataupon nak gi US jadi fighter pilot ke..mmg lagi laa..so time pas dpt result tu aku tenung le satu2 fliers kolej2 nan hado yg tau nak duit tu sume...

bile da dapat result camtu..aku mule nak pikir nak amik TESL..dah english je yg aku terrer..yg lain sume nan hado...tapi tu laaa.KERAJAAN!!! mmg tak adil..ntah kenape die takleh nak trima aku jadik student pon haku tak tau..mintak UITM pon takde..mmg aku nyumpah2 la U tempatan nih...kate Universiti Ini Tongkat Melayu...lantak laa.time tu cam nak ngaku aku bukan melayu..aku mix french+bermuda+eeyaheey. mungkin sbb tu aku tak dpt masuk U melayu kot...

so aku join le form 6 dlm 3 bulan..kejap je..sbb pas 3 bulan sorang2 member aku blah..lame2 aku buring aku pon blah...lalu aku pon sign la kontrak join MULTIMEDIA COLLEGE untuk 2 taun setengah dengan jumlah perpindahan rekod dunia bernilai RM18000 yg disaksikan lebih 10 orang staf2 MMC yg sumenye buat keje cam fonen tasek..kerenah birokrasi punyela banyak sejak aku nak join sampai la da nak grad..aku amek course Telecommunication Engineering ..satu course yg aku tak penah terpikir nak amek dlm idup aku sbb mase aku kecik2 aku nak jadi pilot cam dalam cite TOP GUN.

abis je 2 taun lebih..aku pon menamatkan pengajian ngan jayanya..memula aku ingatkan dengan Diploma yg aku ade nih bleh tros mintak keje..tp makin lama ramai yg menghasut soh sambung degree..time tu aku tekanan sket sbb aku takut nak blaja..engineering ni susah beb..sume bende math..dari aku bodo2 math time spm dulu sampai skang asik mengadap je bende yg sama...last2 pikir nye pikir...aku lari course..aku masuk IT..aku join la pulak Multimedia University..'abang' kepada Multimedia College..kat sini lak aku amek course IT.course yg aku memula dulu ingat nak amek kat Cosmopoint Seremban mase nak amek diploma dulu..setakat ni yg aku tengok course ni susah gak le time subjek programming..aku mane le ade basic C++ ke..JAVA ke..Database System ke...masuk2 je MMU.tros blaja Crimson Editor la..C++ laaa.networking laa.pehh...banyak lari siot..

bile aku tengok balik perjalanan hidup aku..banyak yg lari2.banyak yg aku plan tapi tapi lain yg jadi..dari awal2 nak jadi pilot..tros nak jadi cikgu english..bile hasrat nak jadi cikgu tak sampai..amek course engineering walaupon aku tak pernah terpikir nak jadi engineer..bile dah jadi bakal engineer..sambung degree lak jadi bakal programmer(hopefully)....membuatkan aku terpikir..betul orang kata..manusia hanya merancang..tuhan menentukan.

1 comment:

Unknown said...

System.out.println("............................\n");
System.out.println("programin is ez..\n");
System.out.println("this is an example of java\n");

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...