adverts

Tuesday, March 17, 2009

Rating, second opinion, pandangan luar


kat Malaysia nih bleh kata semua benda kene berdasarkan populariti dan rating.kalo glemer je cepat laku. Nih termasuklah orang2 glemer cam Mawi, Siti Nurhaliza, Anwar Ibrahim, Tun dr. Mahathir, Reshmonu....(die nih glemer ke?). kalo diorang nih berlakon ke nyanyi ke jadi duta ke, kompem laku. Pastu lak yang aku tengok, rakyat malaysia nih cepat terpengaruh. takyah la jauh aku nak meraban. salah satu contoh paling dekat ialah mak aku. Kalo die tengok sale ke, orang offer credit card ke, orang ajak masuk zhulian ke, cepat je terpengaruh. kalo berpekdah takpe gak. ni kang tak beneficial langsung dan hanya sebagai pemuas ati aje. Aku pon same. Tengok orang buat blog, aku pon nak buat blog.terpengaruh punye pasal laa ni.

Jadi diatas faktor2 berikut, aku ingat nak buat sikit kelainan laa kat blog aku nih. Kalo tengok blog ni same je ngan blog2 lain yang ade kisah dan hikayat sendiri hingga ade yg nak gile glamor dan ade yg nak meroyan tak tentu pasal. Jadi untuk kelainan tu, aku ingat nak tulis rating aku sendiri. aku akan rate je ape yg terlintas kat otak aku. contohnya, team Chelsea, kereta Proton Exora, rancangan tv, game, movie, lagu, jiran sebelah umah aku, kawan2 korang, dan ape2 je yg aku rasa aku nak bagik rating, pandangan, pendapat dan sebagainya mengenai sesuatu bende tu.

kengkadang kita tak sedar pengaruh dan pandangan orang lain mengenai sesuatu perkara tu. Kalo kita jenis yg pentingkan pendapat sendiri, mungkin pandangan kedua akan membuatkan kita tersentap dan tersentak kerana kengkadang ia penting untuk kita buat sesuatu keputusan.

aku ade sorang member yang slalu dok bising kat aku sebab die nak makan prosperity burger yg mcdonald buat tu.padahal orang tengah sebok2 boikot MCD,die lagi sebok nak makan burger tu.satu hari tu aku tunjuk die gambar prosperity burger yang bukan berisikan burger daging, tapi mayat manusia yg berdarah lelah dihimpit dengan roti bijan yg dibakar enak. die terdiam tak terkata.aku cakap kat die, "kalo ko nak makan gak burger nih aku blanja ko.tapi ko pikir laa tengah ko sedap makan burger tu sebenarnya ko akan terasa yang ko tengah mengunyak otak seorang palestin yg dibom hingga hancur kepalanya. ko berani tak? rasa perut orang laa wei", die diam lagi kali ni terus blah.merajuk terus.aku taktau la die makan jugak ke tak burger tu sebab aku tak pedulik die nak wat ape pon.perut die lagipon,bukan perut aku.

motip aku bukan laa aku nak kata aku bagus sampai orang kene terima pandangan dan rating aku.tu sume aku punye suka la.korang nak terima ke tak lantak laa kan? cume anggaplah ia akan jadi suatu komen atau pandangan dari seorang yang bergelar manusia dan ada otak yg cube nak bagitau korang ape yg aku rasa.

Jadi, korang boleh gak anta emel ke ape ke kat aku kalo korang nak opinion dari aku mengenai sesuatu benda atau perkara dan insyallah aku akan rate,komen dan sebagainya untuk korang.
salam....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...